Think. Build. Grow.
Toegegeven. Een groeiproces kan aanvoelen als een heftige rit in een achtbaan. Inclusief een wapperende wind in je haren en je handen vrij in de lucht. Maar die kriebels in je buik kunnen snel omslaan, zodat je geradbraakt uitstapt. Dat is echt géén optie voor ons. Maakt niet uit of je eigenaar bent van een klein bedrijf, lid van een marketingteam of CEO van een agency. Onze rit samen is gebaseerd op ambitieuze maar realistische verwachtingen en een schaalbare en meetbare uitvoering. Met onderweg 7 belangrijke haltes.
Think.
Before you chop down a tree, sharpen your axe. Je bedrijf laten groeien lukt niet zonder een slimme groeistrategie. Maar die houdt veel meer in dan extra Google-advertenties kopen, verkeer sturen via SEO of CRO-tests uitvoeren op je website. Dat is een job voor marketing.
Je groeiplan is gericht op de groei van je bedrijf vanuit diverse invalshoeken: omzet, werknemers- en klanttevredenheid, enz. Daarom betrek je best alle afdelingen van je bedrijf in je groeiplan – in tegenstelling tot alleen marketing. Je groeistrategie omvat dus je marketingstrategie. Niet omgekeerd!
Een groeistrategie is een strategie op hoog niveau die alles schetst wat je bedrijf moet doen om te groeien. Het is een allesomvattend stappenplan in een holistische en wetenschappelijke benadering om je groei te stimuleren. Inclusief marketing.
01
Start met SMART groeidoelstellingen, groot en klein
Je kan niet groeien als je niet weet waar je naartoe groeit. Doelen stellen is de boodschap. En die doelen zijn best SMART.
Effectieve groeistrategieën beginnen met SMART-doelstellingen. Die SMART is een ‘smart’ letterwoord voor:
Specific (specifiek)
Measurable (meetbaar)
Attainable (haalbaar)
Relevant (relevant)
Timely (tijdig)
Een voorbeeld
‘Je bedrijf laten groeien’ is te vaag. Het vertelt niet wat je wil realiseren of waar je binnen welke tijd wil staan. Beter is je gewenste groei in een percentage uit te drukken, bijvoorbeeld 20% in het volgende fiscale jaar. En we gaan nog verder. Definieer diverse kleine doelen die je op weg helpen. Van het type als ‘500 leads per maand converteren’. Daarmee focus je heel concreet op hoe je leads genereert, via welke kanalen, met welke technieken, … Je team krijgt daardoor mijlpalen in handen die helpen om efficiënt (en smart) op koers te blijven. Ahoi.
02
Ontwikkel strategieën om die groeidoelstellingen
te ondersteunen
Je SMART-doelen gesteld? Pak dan eerst de kleine doelen aan.
Bijvoorbeeld:
- Genereer je leads voornamelijk via mond-tot-mondreclame? Ontwikkel dan een digitale groeistrategie: vergroot je online aanwezigheid, implementeer contentmarketingstrategieën, werk lead capture-tactieken uit zoals landingspagina’s, formulieren en calls-to-action.
- Heb je al een (sterke) aanwezigheid op het web? Werk dan je inspanningen die echt werken dieper uit. Krijg je veel leads via je blog? Verhoog de frequentie van nieuwe artikels, van bijvoorbeeld 1 keer per maand naar wekelijks. Of zelfs dagelijks.
- Heb je een actieve lijst van nieuwsbriefabonnees, focus dan meer op hen voor conversies.
- Leveren je aanbiedingen gekwalificeerde leads? Overweeg dan een advertentiecampagne.
- Verhoog je lead generation inspanningen: adverteer op social media, schrijf gastblogs of voeg meer touchpoints toe aan je customer journey.
Build.
Het nodige denkwerk gedaan en vorm gegeven aan je groeistrategie? Tijd om die concreet in te vullen dan. Ook daar nemen we graag kleine stappen. Want nieuwe marketingideeën of producteigenschappen introduceren vanuit je groeistrategie houdt ook een risico in. Door een te scherpe focus op het grote eindresultaat, blijf je eisen toevoegen en de implementatietijd verlengen. Weken worden maanden. En intussen zie je geen resultaat. Onze tip: splits grote projecten op in kleine, minimaal levensvatbare tests (MVT’s) en werk met één- of tweewekelijkse sprints. Daardoor krijg je sneller waardevolle inzichten in je project. Size matters. Maar dan anders dan je denkt.
03
Overweeg hulpmiddelen die je doelen en strategieën ondersteunen
Wat je zelf doet, doe je beter? Niet noodzakelijk. Automatisatietools helpen je sneller je doelstellingen te bereiken.
Méér artikels generen. Méér nieuwe leads verwerken of die leads sneller opvolgen. Moeten je sales- en/of marketingteam alle extra inspanningen in hun eentje opknappen? Natuurlijk niet. Growww is fan van de ‘werk slimmer, niet harder’-mentaliteit. Er zijn heel wat tools en software op de markt die je job een stuk makkelijker maken. Gebruik ze. Met social media tools plan je efficiënt berichten in en monitor je online activiteiten. Veel marketingsoftwareplatformen bieden geautomatiseerde e-mail-tools en workflow tools. Registreerde een online bezoeker zich op je nieuwsbrief? Converteer hem/haar naar een echte klant via een slimme e-mailflow met nuttige, relevante info. Zo boek je heel wat (tijds)winst bij de implementatie van nieuwe strategieën én neem je druk weg op de werkvloer. Je teams zullen je dankbaar zijn.
Je groeidoelstellingen vastgelegd? Check. Een concreet plan om ze te realiseren? Check. Wat nu met de resultaten?
04
Implementeer
je groeistrategieën
Tijd om je groeistrategieën in actie te zetten. Laat je nieuwe marketingsoftware nu z’n werk maar doen. Hou er rekening mee: dat vraagt even tijd. Vooral inbound strategieën die focussen op organisch verkeer, leveren niet onmiddellijk spectaculaire resultaten. Dat is normaal. Algemeen wacht je best minstens een maand vooraleer je de effectiviteit van nieuwe initiatieven evalueert. Sommige tactieken hebben zelfs een paar maanden nodig vooraleer je een echt duidelijk beeld krijgt van de impact van je inspanningen op je nettoresultaat.
Heb dus geduld en onthoud: de tijd en moeite die je stak in de ontwikkeling van je groeistrategieën leveren zeker resultaten op.
Grow.
Grow.
Grow.
Laat je niets wijsmaken. Een magische hack of wondermiddel naar een explosieve groei van de ene dag op de andere bestaat gewoon niet. Om je bedrijf gezond te houden, gaan we voor een consistente, voorspelbare & beheersbare groei. Altijd. Dat impliceert een sterk inzicht in je data, een niet-aflatende focus op beïnvloeding van de juiste meetgegevens en experimenteren met diverse marketingtactieken. Of zoals onze favoriete ondernemer Biz Stone ooit zei: “Timing, doorzettingsvermogen en tien jaar proberen zullen je een overnight succes doen lijken.”
En? Wérken je nieuwe strategieën en groeicampagnes ook? Tijd voor een kritische analyse.
05
Analyseer
je resultaten
Voor tactieken zoals betaald adverteren en nieuwe initiatieven in je marketing- en verkoopproces neem je de resultaten na 1 maand onder de loep. Bij organische en inbound tactieken zoals contentmarketing, wacht je best twee tot drie maanden. Kijk bij je analyse altijd naar het grote geheel. Check je successen. Maar analyseer zeker ook je uitdagingen (een mooi woord voor mindere resultaten, niet?). En hou daarbij altijd de focus op je klant.
Doet je nieuwe strategie het geweldig? Bereikte je je doel van 500 leads al na enkele maanden? Top. Vier je succes met je team, maar blijf niet op je lauweren rusten. Zoom in op de inspanningen die die specifiek leads voor je genereren. Komen de meeste leads organisch op je site terecht? Zo ja, via welke pagina’s?
Converteren je betalende advertenties als gek? Welke dan? Verkort je nieuwe marketingproces je verkoopcyclus tot enkele weken, dagen of uren? Welke specifieke inspanningen maken je leads zo enthousiast in dat geval? Hoe dieper je graaft in je groeiresultaten, hoe beter je begrijpt hoe je die resultaten genereert
06
Optimaliseer je groeistrategie
Eigenlijk is het simpel. Wat werkt, pas je nog meer toe. Wat niet werkt, fix je. Onze vakkundige analyse van je resultaten en alle relevante info daarrond geven je alles wat je nodig hebt om veranderingen, lees: verbeteringen aan te brengen in je groeistrategie. Gebruik dus die data en zet ze voor je aan het werk. Pas je inzichten toe op toekomstige groeitactieken en strategieën.
Als een set Facebook-ads echt goed presteerde, lanceer dan meer campagnes met gelijkaardige metrics. Was je e-mailmarketingstrategie geen succes, dan is het tijd voor iets nieuws. Op die manier implementeer je een continue groeistrategie die je blijft ondersteunen, zelfs wanneer je doelstellingen veranderen.
07
Formuleer nieuwe SMART-groeidoelstellingen
Continu blijven groeien? Blijf werken aan je strategieën mét nieuwe SMART- groeidoelstellingen.
De sleutel tot een effectieve groeistrategie is een mindset van continue, niet-aflatende verbetering. Bereik je je groeidoelstellingen? Dan is het tijd voor nieuwe doelen. Want naarmate je bedrijf groeit, veranderen je groeistrategieën mee. Evalueer constant waar je staat en stel nieuwe SMART-doelen in functie van nieuwe behoeften. De meest doeltreffende groeistrategie is degene die voortdurend verbetert. Alles draait rond een structuur en mindset die je team nodig heeft om te groeien en de ruimte en flexibiliteit om te blijven verbeteren. Begin met je SMART-doelstellingen voor nu, en blijf de naald vooruit bewegen naarmate je bedrijf groeit.
Zet in op groei met Growww.
Een groeistrategie ontwikkelen en implementeren té gecompliceerd? Niet voor ons! Wij doen niets liever. Growww helpt bedrijven als het jouwe elke dag groeien. Weet je niet goed waar te beginnen? Start dan met een telefoontje of een mail naar ons. Wij beantwoorden graag al je vragen. Growww is je meest efficiënte weg naar groei. Go, growww your business.